Większość przedszkolaków nie może doczekać się pierwszego dnia szkoły. Jednak wraz z nim, wymagania od pierwszoklasistów wzrastają. Przetestuj, czy Twoje dziecko jest gotowe na ten krok i czy posiada zdolności, które ułatwią mu szkolny start.
 
Ustawodawca wymaga od nas, byśmy już w wieku sześciu lat posłali nasze dziecko do szkoły. Jest to jednak sensowne tylko wtedy, gdy nasza pociecha już w tym wieku rozwinięta jest jak siedmiolatek i koniecznie chce iść do szkoły ponieważ w przedszkolu zwyczajnie by się nudziła. W każdym przypadku należy zwrócić uwagę na fizyczne i psychiczne możliwości dziecka. Nawet gdy nasz podopieczny z łatwością radzi sobie ze wszystkimi wymaganiami, nie oznacza to automatycznie, że jest gotowy na pójście do szkoły i nie będzie miał problemów jako pierwszoklasista.
 
Test: Co Twoje dziecko powinno umieć?
 
Dzięki poniższemu testowi możesz sprawdzić, czy Twoje dziecko posiada już emocjonalne, socjalne, psychiczne oraz fizyczne umiejętności, których potrzebuje w nowej szkole. Odpowiadaj „tak” lub „nie” i notuj swoje odpowiedzi.
 
Zdolności fizyczne
 

  • Czy Twoje dziecko jest fizycznie stabilne i zdrowe?

  • Czy dobrze widzi i słyszy?

  • Rozpoznaje, skąd dochodzi dźwięk?

  • Czy potrafi rozpoznawać odgłosy, np. Czy potrafi rozpoznać odgłos samolotu?

  • Czy potrafi złapać piłkę?

  • Czy potrafi przejść parę metrów, balansując po cienkim krawężniku lub narysowanej linii?

  • Czy potrafi iść do tyłu na równej powierzchni?

  • Czy potrafi pewnie wspiąć się po drabinie oraz zejść z niej samemu oraz wejść po schodach i również z nich zejść?

  • Czy potrafi wykonać kompleksowe ruchy, jak np. „pajacyk”

  • Czy potrafi jeździć na rowerze na dwóch kółkach?

  • Czy potrafi stać na jednej nodze dłużej niż 10 sekund? Czy potrafi podskakiwać na jednej nodze??

  • Czy potrafi ubrać i rozebrać się samo, nie potrzebując do tego dużo czasu?

  • Czy potrafi wiązać kokardki i supły?

  • Czy poprawnie trzyma długopis (kciukiem i palcem wskazującym)?

  • Czy potrafi wycinać i wymazywać gumką do mazania?

  • Czy chętnie maluje? Czy malując nie wykracza za linię?

  • Czy potrafi przemalować proste figury i formy jak np. kwadrat lub trójkąt?

  • Czy potrafi namalować człowieka z co najmniej sześcioma częściami? Pary jak ręce, nogi czy oczy liczą się jako jedna część.

  • Czy potrafi przemalować proste figury i formy jak np. kwadrat lub trójkąt?

  • Czy potrafi według wzoru nawlec nitkę lub perełki na nitkę?

  • Czy jest zręczne? Np. Przy pomocy w domu

  • Czy potrafi spokojnie posiedzieć na krześle przez dziesięć minut albo nawet dłużej?

 
Zdolności psychiczne
 

  • Czy dziecko interesuje się liczbami, literami oraz słowami?

  • Czy umie podać swoje imię i nazwisko oraz adres?

  • Czy umie podać swoje imię i nazwisko oraz adres?

  • Czy potrafi napisać swoje imię literami drukowanymi?

  • Czy mówi poprawnie gramatycznie?

  • Czy potrafi poprawnie powtórzyć obce słowa lub imiona?

  • Czy potrafi rozróżnić słowa podobne do siebie, jak np. ?pogoda? i wygoda?

  • Czy wymyśla i chętnie opowiada krótkie opowieści?

  • Czy rozumie krótkie historie i potrafi powtórzyć ich przebieg w prawidłowej kolejności?

  • Czy ma dobrą wyobraźnię?

  • Czy potrafi wyciągać logiczne wnioski?

  • Czy jest zainteresowane językami obcymi i potrafi je odróżnić od języka polskiego?

  • Czy zna przeciwieństwa jak ?zimno – ciepło?, ?długi ? krótki? lub ?dużo ? mało??

  • Czy używa opisów jak ?mało?, ?więcej?, ?tak samo dużo?, ?najmniej, najwięcej??

  • Czy potrafi ułożyć przedmioty według wielkości?

  • Czy potrafi rozpoznać i nazwać formy jak koło, trójkąt, sześciokąt lub kwadrat?

  • Czy zna kolory?

  • Czy potrafi z rozsypanych części poukładać nową formę/nowy kształt?

  • Czy rozpoznaje małe ilości do pięciu, bez potrzeby liczenia ich?

  • Czy potrafi liczyć do dziesięciu lub nawet dwudziestu? Potrafi liczyć przedmioty?

  • Czy zna liczby na kostce do gry?

  • Czy zna liczby porządkowe, jak np. ?trzecia szuflada? lub ?czwarty przycisk??

  • Czy podczas gier planszowych potrafi odczytać liczbę przez siebie wyrzuconą i pójść samodzielnie tyle samo pionkiem po planszy?

  • Czy potrafi pracować według wzoru? Np. Z planu modelu klocków?

  • Czy potrafi zapamiętać parę rzeczy na raz?

  • Czy rozumie polecenia, nawet gdy te składają się z paru części zadania?

  • Czy interesuje się naturą i techniką?

  • Czy bawi się chętnie różnymi przedmiotami, materiałami?

  • Czy ma własne pomysły podczas gier, budowy lub opowieści?

 
Zdolności emocjonalne i socjalne
 

  • Czy dziecko jest ciekawskie odnośnie szkoły?

  • Czy potrafi bez problemu spędzić parę godzin bez rodziców?

  • Czy chętnie bawi się z innymi dziećmi?

  • Czy ma koleżanki i kolegów?

  • Czy samo od siebie nawiązuje kontakty?

  • Czy potrafi dołączyć się do grupy i się w niej utrzymać?

  • Czy potrafi okazywać swoje potrzeby?

  • Czy potrafi uważnie słuchać i poczekać aż będzie jego kolej?

  • Czy potrafi na jakiś czas odsunąć swoje potrzeby na bok?

  • Czy akceptuje poglądy i zdanie innych?

  • Czy jest pomocne?

  • Czy potrafi przegrać w grze nie reagując płaczem oraz napadami agresji i złości?

  • Czy radzi sobie z rozczarowaniem?

  • Czy jest zrównoważone i zadowolone?

  • Czy uważa się za zdolne? Wie, że to co robi dobrze mu wyjdzie?

  • Czy przez 20 do 30 minut potrafi zająć się sam sobą?

  • Czy jest w stanie skoncentrować się przez jakiś czas na jednej rzeczy?

  • Czy jak coś zacznie, to robi to do końca? Przynajmniej wtedy kiedy jest to od niego wymagane?

  • Czy potrafi trzymać się zasad nakazów i zakazów?

  • Czy podejmuje odpowiedzialność za zadania?

 
Jeżeli zaledwie na trzecią część pytań odpowiedziałeś twierdząco, to jeszcze żaden powód do zmartwień. Do czasu rozpoczęcia szkoły oraz już w pierwszej klasie Twoje dziecko rozwinie oraz rozbuduje wymagane zdolności. Jeżeli masz jednak wątpliwości, że Twoje dziecko nie jest jeszcze gotowe na pójście do szkoły, powinieneś porozmawiać o tym ze swoim pediatrą lub przedszkolanką.