Podejście bliskościowe w nauczaniu języka obcego to metoda dydaktyczna, która skupia się na budowaniu bliskich, autentycznych relacji między nauczycielem a uczniami, co ma na celu stworzenie sprzyjającej atmosfery do nauki. To podejście zakłada, że zaufanie, empatia oraz komunikacja są kluczowe dla skutecznego przyswajania języka obcego, a także dla zwiększenia zaangażowania uczniów w proces nauki.

Podejście bliskościowe 
w nauczaniu języka obcego

Kluczowe aspekty podejścia bliskościowego w nauczaniu języka obcego

Indywidualne podejście do ucznia

W nauczaniu języka obcego ważne jest dostosowanie materiałów i metod do poziomu oraz stylu uczenia się każdego ucznia. Nauczyciel, który zna swoich uczniów i rozumie ich potrzeby, może skuteczniej wspierać ich w przyswajaniu nowego języka.

Przykład: Nauczyciel zauważa, że niektórzy uczniowie lepiej przyswajają materiał poprzez słuchanie, więc wprowadza więcej ćwiczeń na rozumienie ze słuchu dla tych uczniów, podczas gdy inni lepiej uczą się przez wizualizację, więc przygotowuje dla nich dodatkowe materiały wizualne.

Budowanie zaufania i pewności siebie

Nauka języka obcego często wiąże się z obawą przed popełnianiem błędów, dlatego ważne jest, aby nauczyciel stworzył bezpieczną przestrzeń, w której uczniowie nie będą bali się mówić i eksperymentować z nowym językiem.

Przykład: Nauczyciel regularnie chwali uczniów za ich postępy, nawet za drobne sukcesy, co buduje ich pewność siebie i motywuje do dalszego mówienia w języku obcym.

Używanie języka w autentycznych kontekstach

Podejście bliskościowe w nauczaniu języka obcego kładzie nacisk na używanie języka w kontekstach bliskich uczniom, co sprawia, że nauka staje się bardziej realna i praktyczna.

Przykład: Nauczyciel organizuje symulacje rzeczywistych sytuacji, takich jak rozmowa w sklepie, rezerwacja hotelu, czy zamawianie jedzenia w restauracji, co pomaga uczniom zobaczyć, jak mogą wykorzystać język w codziennych sytuacjach.

Empatyczna komunikacja

Nauczyciel, który słucha uczniów i reaguje na ich potrzeby, pomaga im przezwyciężać trudności związane z nauką języka obcego. Ważne jest, aby uczniowie czuli, że mogą swobodnie wyrażać swoje obawy i pytania.

Przykład: Nauczyciel zauważa, że niektórzy uczniowie mają trudności z gramatyką, więc organizuje dodatkowe sesje, na których omawia te kwestie w sposób zrozumiały i przystępny, a także daje możliwość zadawania pytań w kameralnej atmosferze.

Sprawdź ofertę kursów dla dzieci

Stworzenie wspierającej społeczności uczących się

Podejście bliskościowe zachęca do współpracy między uczniami, co może znacząco zwiększyć efektywność nauki. Wspierająca społeczność uczących się pomaga w budowaniu motywacji i wzmacnia poczucie przynależności.

Przykład: Nauczyciel organizuje grupy dyskusyjne lub projekty grupowe, w ramach których uczniowie mogą współpracować, wymieniać się doświadczeniami i wspierać się nawzajem w nauce języka.

Regularne feedback i refleksja

Uczniowie potrzebują regularnych informacji zwrotnych, aby wiedzieć, jak postępują w nauce języka. Podejście bliskościowe zakłada, że feedback jest przekazywany w sposób konstruktywny i wspierający, co motywuje do dalszej pracy.

Przykład: Nauczyciel regularnie rozmawia z uczniami o ich postępach, wskazując zarówno mocne strony, jak i obszary do poprawy, zachęcając ich jednocześnie do autorefleksji nad własnym procesem uczenia się.

Dowiedz się więcej o zajęciach dla dzieci we Wrocławiu prowadzone w podejściu bliskościowym

    Korzyści z podejścia bliskościowego w nauczaniu języka obcego

    • Lepsze przyswajanie języka – bliska relacja z nauczycielem i zaufanie do niego sprawiają, że uczniowie są bardziej otwarci na mówienie i próbowanie nowych rzeczy, co przyspiesza naukę.

    • Zwiększona motywacja – uczniowie czują się bardziej zaangażowani i zmotywowani, gdy widzą, że nauczyciel autentycznie interesuje się ich postępami i dostosowuje naukę do ich potrzeb.

    • Mniejszy stres – bezpieczna i wspierająca atmosfera redukuje stres związany z nauką języka obcego, co ułatwia przyswajanie nowych umiejętności.

    • Trwałe rezultaty – dzięki indywidualnemu podejściu i skupieniu na praktycznym używaniu języka, uczniowie lepiej zapamiętują materiał i potrafią go efektywnie wykorzystać w realnych sytuacjach

    • Lepsze wyniki w nauce – uczniowie, którzy czują się docenieni i zrozumiani, są bardziej zmotywowani do nauki i osiągają lepsze wyniki.

    • Zwiększone zaangażowanie – bliskie relacje z nauczycielem mogą sprawić, że uczniowie będą bardziej aktywnie uczestniczyć w lekcjach.

    • Rozwój umiejętności społecznych – wspierająca i empatyczna atmosfera sprzyja rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych, współpracy i rozwiązywania konfliktów.

    • Budowanie poczucia własnej wartości – uczniowie, którzy otrzymują regularne wsparcie i pozytywne wzmocnienia od nauczyciela, rozwijają zdrowe poczucie własnej wartości.

    Zastosowanie w praktyce

    Podejście bliskościowe w nauczaniu języka obcego może być stosowane zarówno w tradycyjnych, jak i nowoczesnych metodach nauczania, takich jak nauka online. Wymaga ono od nauczyciela zaangażowania, empatii oraz elastyczności w dostosowywaniu się do potrzeb uczniów. Jest szczególnie skuteczne w małych grupach lub w nauczaniu indywidualnym, gdzie nauczyciel może poświęcić więcej czasu każdemu uczniowi.

    Rozwój lektorów i native speakerów w Gerelis

    W Gerelis szkolimy lektorów i native speakerów w podejściu bliskościowym, aby mogli prowadzić zajęcia, które budują silne relacje z uczniami, wspierają ich emocjonalny rozwój oraz tworzą atmosferę zaufania i współpracy. Nasze szkolenia mają na celu wyposażenie nauczycieli w narzędzia i umiejętności niezbędne do tworzenia bezpiecznego i wspierającego środowiska edukacyjnego, które sprzyja aktywnemu zaangażowaniu i efektywnemu przyswajaniu wiedzy przez uczniów. Przykładowe szkolenia:

    • Grupa superwizyjna – określenie podstawowych obszarów trudności w pracy nauczycieli oraz sposobów, w jaki możemy o nie zadbać.
    • Nauczanie oparte na zaufaniu i relacjach – ogólne idee w praktyce.
    • Regulacja emocji i potrzeby. Jak słuchać, aby zaangażować uczniów i jak wprowadzić perspektywę nauczyciela.
    • Granice dziecka i nauczyciela – jak o nie dbać i jak je wyrażać.
    • Podstawy dbałości o siebie nauczyciela i zapobieganie wypaleniu zawodowemu.

    Dowiedz się więcej o zajęciach dla dzieci we Wrocławiu prowadzone w podejściu bliskościowym

      Skorzystaj z przedsprzedaży na kursy, które startują od września 2024!

      Zostaw nam e-mail, a my napiszemy do Ciebie!