Zależy Ci na tym, by Twoje dziecko traktowało naukę języka obcego jako doświadczenie pełne frajdy i zabawy? Szukasz innego programu nauczania niż w tradycyjnej szkole, ponieważ wiesz, że taka nauka nie daje dobrych rezultatów? Dowiedz się w takim razie, czym jest i na czym polega naturalna nauka języków.

Naturalna nauka języków jest jak nauka języka ojczystego

Zastanawiałeś/aś się kiedyś jak małe dzieci uczą się rodzimego języka? Jak w wieku kilku lat potrafią się już w prosty sposób porozumiewać z rodzicami i rówieśnikami? A może zawsze fascynowały Cię umiejętności językowe dwujęzycznych dzieci i chcesz, żeby Twój maluch również miał szansę zostać bilingwistą?

Jak wiadomo, kilkuletnie dzieci są bardzo ruchliwe i ciekawe świata, a to sprzyja nauce języków obcych. Takie maluchy nie potrafią siedzieć w miejscu i szybko się nudzą, dlatego nie sprawdzają się u nich tradycyjne, szkolne metody takie jak nauka z podręczników czy tabelek. Zresztą, czy Twoje dziecko ich potrzebowało, żeby zacząć wypowiadać pierwsze słowa, a z czasem zestawiać je ze sobą tworząc zrozumiałe zdania? Nie. 🙂

angielski-niemiecki-dla-dzieci
Naturalna nauka języków to metoda, którą wykorzystujemy na naszych kursach językowych

Dlatego naturalną naukę języków można porównać do nauki języka ojczystego. Rodzice od pierwszych chwil życia dziecka:

  • używają prostych wyrażeń,
  • gestów, 
  • mimiki, 
  • pokazują mu przedmioty,
  • kolorują, 
  • śpiewają,
  • tańczą,
  • bawią się, 
  • oglądają razem bajki,
  • wykonują przy nim domowe obowiązki. 

Dzięki temu maluch obserwuje język i jego mechanizmy. Dlatego z czasem zaczyna posługiwać prostymi konstrukcjami gramatycznymi. To wszystko dzięki ciągłemu powtarzaniu i słuchaniu melodii danego języka, w której dziecko nieustannie jest „zanurzone”. Za sprawą powtarzanym codziennie zwrotom i czynnościom, ma świadomość pewnych sytuacji i potrafi wyciągnąć wnioski z kontekstu.

Na czym polega naturalna nauka języków?

Dzieci są bardzo ciekawe świata i uwielbiają ruch – naturalna metoda zaspokaja te potrzeby poprzez różne aktywności połączone z kontaktem z żywą mową

Wiesz, że małe dzieci przyswajają język ponieważ uczą się go całe sobą – aktywnie i spontanicznie? Robią to przede wszystkim poprzez zabawę, doświadczanie języka za pomocą zmysłów czy dzięki intuicji, która pomaga im z kontekstu zrozumieć sens i znacznie wypowiedzi. I co jest istotne – małe dzieci w przeciwieństwie do osób dorosłych nie przejmują się błędami i przechodzą do działania. To dla nich naturalne.

A mimo to w wielu szkołach wciąż kładzie nacisk na eliminowanie błędów, a co za tym idzie dziecko jest oceniane, więc odczuwa presję nauki. I zamiast skupiać się na faktycznym korzystaniu z języka (np. poprzez konwersacje), swoją uwagę poświęcają temu, by nie popełniać błędów. A to z kolei hamuje ich językową spontaniczność, a dzieci stają się niepewne swoich umiejętności i zniechęcają się do nauki.

Dlatego tak ważne jest w metodzie naturalnej, by nie krytykować, że zrobiły coś nie tak jak należy. Nie gani się dziecka za popełnianie błędów (ono samo nie zwraca na nie uwagi, bo ważniejsze jest dla niego działanie), nie przypomina mu się o nauce, nie odpytuje się go pod ścianą. W rezultacie, dziecko nie kojarzy nauki z przykrym obowiązkiem ani ze stresem.

Należy pamiętać też, że dziecko tak samo jak osoba dorosła odczuwa emocje. Przede wszystkim ma w sobie nieograniczoną ciekawość i chęć odkrywania świata. Dlatego chce być samodzielne. Jako rodzic nie powinieneś/aś mu tego blokować i pozwolić mu bawić się językiem – a więc uczyć się go w najbardziej naturalny dla niego sposób.

Główne zasady i techniki tej metody

 

Technika/metoda Opis
Immersja (zanurzenie)
  • Całkowite zanurzenie w języku: Uczniowie są wystawiani na język angielski w naturalnych kontekstach. Lekcje są prowadzone wyłącznie w języku angielskim, a uczniowie są zachęcani do komunikowania się tylko w tym języku.
  • Codzienne sytuacje: Używanie angielskiego w codziennych sytuacjach, takich jak zakupy, zamawianie jedzenia, czy rozmowy z przyjaciółmi, co pomaga w praktycznym zastosowaniu języka.
Słuchanie i mówienie przed czytaniem i pisaniem
  • Rozwój umiejętności słuchania: Uczniowie najpierw skupiają się na słuchaniu i rozumieniu mowy. Nauczyciele używają prostych, zrozumiałych zdań i często powtarzają nowe słowa i frazy.
  • Aktywna komunikacja: Duży nacisk kładzie się na mówienie. Uczniowie są zachęcani do mówienia od samego początku, bez obawy o błędy. Ważne jest, aby uczniowie czuli się komfortowo w wyrażaniu siebie.
Naturalny kontekst
  • Kontekstualne nauczanie słownictwa: Nowe słowa i wyrażenia są wprowadzane w kontekście, a nie jako izolowane jednostki. Na przykład, nauka słownictwa związanego z jedzeniem odbywa się w trakcie rozmowy o posiłkach.
  • Użycie realnych materiałów: Korzystanie z autentycznych materiałów, takich jak gazety, filmy, piosenki, i programy telewizyjne, które są dla uczniów interesujące i motywujące.
Indukcja gramatyki
  • Naturalne przyswajanie gramatyki: Gramatyka jest uczona w sposób naturalny, poprzez użycie języka w praktycznych sytuacjach. Uczniowie uczą się reguł gramatycznych intuicyjnie, na podstawie kontekstu i przykładów, a nie przez formalne wyjaśnienia.
Motywacja i zaangażowanie
  • Interaktywne zajęcia: Wykorzystywanie gier, ról, dyskusji i innych interaktywnych metod nauczania, które angażują uczniów i sprawiają, że nauka jest przyjemna.
  • Indywidualne podejście: Dostosowywanie tempa i metod nauczania do indywidualnych potrzeb i stylów uczenia się uczniów.
Total Physical Response (TPR) Metoda polegająca na reagowaniu fizycznym na polecenia w języku angielskim, co pomaga w utrwaleniu słownictwa.
Storytelling Opowiadanie historii w języku angielskim, które pomaga w zrozumieniu kontekstu i nauce nowego słownictwa oraz struktur gramatycznych.
Conversational Practice Regularne rozmowy na różne tematy, które umożliwiają praktyczne użycie języka w kontekście.

 

Naturalna nauka języków – dlaczego wykorzystujemy ją w naszej szkole?

Jak wspominaliśmy wcześniej, naturalna nauka języków jest bezstresowa. Zależy nam na tym, by dziecko po zajęciach wychodziło ze szkoły z uśmiechem, a nie poczuciem przykrego doświadczenia. Dlatego stawiamy na różne aktywności, które zupełnie nie przypominają nauki w typowej szkole.

Wspólne gotowanie to świetna okazja, żeby poznać nazwy różnych produktów czy czynności, a dzięki połączeniu tego z działaniem dzieci o wiele łatwiej zapamiętują słówka

Nie uczymy dzieci biernie – na naszych kursach językowych nie istnieje takie coś jak szkolne ławki czy przepisywanie z tablicy. W trakcie zajęć angażujemy całe ciało i wykorzystujemy wszystkie 5 zmysłów – dotyk, smak, węch, słuch i wzrok.

Dzieci uczestniczą w tematycznych warsztatach. Dzięki temu mogą uczyć się w najbardziej naturalny dla nich sposób, czyli poprzez ruch i doświadczanie. Wspólnie gotując, poznają smaki i zapachy, a dzięki zajęciom teatralnym i całej skrzyni kostiumów są zajęte zabawą i różnorodnymi ćwiczeniami dydaktycznymi. Oczywiście nie mają nawet chwili na nudę!

Co ważne dzieci uczą się pod okiem native speakerów, którzy mówią do nich tylko w języku obcym. Dzięki temu wsłuchują się w akcent, więc w późniejszym czasie nie mają problemów z wymową. Powtarzają słowa podobnie jak rodzimy użytkownik języka. Z doświadczenia i opinii rodziców wiemy, że maluchy nie mają problemów z barierą językową.

Warto też dodać, że nasze zajęcia odbywają się w małych grupach. A nauka w grupie za pomocą tej metody sprawia, że dziecko współpracuje z innymi, nawiązuje przyjacielskie kontakty i rozwija w sobie empatię.

A to wszystko w otoczeniu języka obcego i bajkowych scenerii. 😉

Dlatego jeśli zależy Ci na tym, aby dziecko uczyło się w sposób bezstresowy, efektywny, aktywny i dla niego po prostu miły, to nauka języka za pomocą metody naturalnej będzie idealnym wyborem. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat naszych zajęć, skontaktuj się z nami: +48 500 448 262 lub zajrzyj na naszego Facebooka.

Spis treści

Chcesz przełamać barierę językową? Zostaw do siebie kontakt!