Dzieci przez cały okres swojego rozwoju podatne są na wszelkie czynniki zewnętrzne. Zaczynając od tych nieuniknionych, jak środowisko życia na wybiórczych kończąc. Dostarczenie naszym pociechom odpowiednich bodźców, jest kluczowym elementem, wpływającym na ich dalsze funkcjonowanie. Jako rodzice i opiekunowie, dla naszych dzieci pragniemy, tego co najlepsze. Często jednak oczy przysłania nam własna wizja idealnego dzieciństwa, jakie pragnęlibyśmy zapewnić maluchom. Za istnienie, które sprowadziliśmy na świat jesteśmy odpowiedzialni do końca życia, a w szczególności w trakcie jego najmłodszych lat. Dziecko nabywa nowe umiejętności nie tylko podczas zabaw i nauki z rodzicem. Ma szansę pozyskać ogromną ilość zdolności motorycznych także w trakcie interakcji z rówieśnikami. Właśnie dlatego u najmłodszych tak ważny jest kontakt właśnie z innymi dziećmi. Jakie więc korzyści dla dziecka przynosi praca w grupie?

Praca w grupie – zalety


Wielu rodziców wzbrania się przed dopuszczeniem dziecka do pracy zespołowej, w obawie przed nabraniem przez nie złych nawyków. Prawdą jest, iż dziecko w przedszkolu może nauczyć się kilku wyrażeń, niekoniecznie znajdujących się na liście “Top 100 wymarzonego słownictwa rodzica”. Często dzieci nieświadomie powtarzają podsłuchane w domu “powiedzonka”, nierzadko nie zdając sobie sprawy z ich prawdziwego znaczenia. Czy jednak jest to słuszny powód do izolacji dziecka przed kontaktem z rówieśnikami? Oczywiście, że nie! Dzieci w każdym wieku potrzebują czasu spędzonego z innymi maluchami, będącymi na ich poziomie rozwojowym.

Choć gadatliwego brzdąca czasem niełatwo jest oduczyć nowego ulubionego słowa, jest to czynność o wiele mniej szkodliwa niż izolacja od innych dzieci. Praca w grupie nie tylko wspomaga kreatywność dziecka, które w towarzystwie pokrewnych mu postaci nie czuje się skrępowane i wspina się na wyżyny swoich możliwości, ale także daje mu szansę na rozwój emocji takich jak empatia do bliźnich. Dzieci od dziecka wystawianie na kontakt z grupą, wyróżniają się niezwykłą wrażliwością oraz empatią w stosunku do nowo poznanych osób. O wiele łatwiej jest im również nawiązywać wszelkie znajomości, czy przyjaźnie – zarówno teraz, jak i w dalekiej przyszłości. 

Praca zespołowa nie tylko w szkole 

Czy na pierwszą pracę zespołową dzieci powinny czekać aż do pójścia do szkoły, czy zerówki? Jeśli decydujemy się na pominięcie etapu przedszkola, czy żłobka, należy pamiętać o zapełnieniu “luki” w kontakcie z rówieśnikami, za pomocą innego sposobu. Im wcześniej dziecko uzyska możliwość na rozwijanie umiejętności takich jak budowanie więzi społecznych, tym lepiej będzie sobie z nimi radzić. Praca zespołowa to także jedyna taka okazja, aby już w najmłodszym wieku ocenić w jakiej roli maluch radzi sobie najlepiej. Bowiem naturalni przywódcy, przy pierwszych projektach grupowych, będą starali się obrać przewodzenie, a empaci stanowić wsparcie dla nieśmiałej koleżanki, która od początku zajęć okupuje jeden z kątów sali. 

Grupowe zajęcia językowe 

Jedną z najlepszych okazji dla maluchów do rozwinięcia umiejętności pracy grupowej jest zapisanie ich na zajęcia dodatkowe. Na rynku możemy spotkać się z niezwykle szerokim wachlarzem rozmaitych aktywności, które wpływają na wszystkie aspekty rozwojowe dzieci. Zajęcia językowe to rodzaj nieobligatoryjnej aktywności, która przekłada się na najlepsze efekty w przyszłości. Dlaczego? Znajomość języków obcych to obecnie klucz do osiągnięcia sukcesu, już nie tylko w życiu zawodowym, ale także towarzyskim. Na co dzień spotykamy się z zapożyczeniami z języka niemieckiego, czy angielskiego, a ich znajomość nie tylko ułatwia, ale także sprawia, że życie staje się przyjemniejsze. Zajęcia z j. angielskiego nie muszą wyglądać jak w tradycyjnej szkole – temu mówimy nie! Kursy dla dzieci od 2 roku życia w szkole językowej Gerelis we Wrocławiu to coś o wiele lepszego. Kreatywne zajęcia w pięknych, bajkowych salach, takich jak statek piracki, przenoszą maluchy do zupełnie nowych krain. Krain, w których opiekują się nimi native speakerzy – uczący tak, aby maluchy nie zdały sobie nawet z tego sprawy. Nasze dzieci rodzą się z ogromnym potencjałem, ale to od nas zależy, czy damy im odpowiednie możliwości i wskazówki do odpowiedniego go rozwinięcia.